Keep the Faith

Jouw online gids in onzekere tijden

Afbeelding bij Geloof in onzekere tijden

Geloof in onzekere tijden

Het geloof is de zekerheid van wat je hoopt en het bewijs van wat je niet ziet.
Uit: de brief aan de Hebreeën (eerste eeuw na Christus)

In veel landen, ook in Nederland, zijn op dit moment veel mensen bang en boos. Onzekerheid is er alom. Mensen hebben angst voor de toekomst. Voor hun baan, hun gezondheid, voor het leven wat hun (klein-)kinderen te wachten staat, om maar een paar onzekerheden te noemen.
Juist in die tijden zijn mensen op zoek naar houvast en hoop. Spiritualiteit, bezinning, meditatie en geloof kunnen dat houvast geven en ons vertrouwen een positieve impuls geven.

Vertrouwen, ook in tijden van Corona

Geloven of vertrouwen betekent in het dagelijks spraakgebruik dat je aanneemt dat iets waar is, ook al weet je dat niet zeker. In die zin is geloven essentieel om als mens te kunnen functioneren. Je moet erop kunnen vertrouwen dat je eten niet besmet is, je vrienden voor je klaar staan, de vloer van je huis niet zomaar onder je weg zal zakken. We geloven dus allemaal. Of bijna allemaal.

Mensen die te weinig vertrouwen hebben noemen we wel eens neurotisch. Ze reageren op een ineffectieve manier op problemen. Hun handelen wordt te veel aangestuurd door angsten en onzekerheden. Na één keer wassen mag je erop vertrouwen dat je handen echt gewoon schoon zijn en je dus geen Corona krijgt als je daarna in je neus peutert.
We geloven ook allemaal op een dieper niveau. We hebben een bepaald beeld van onszelf en van de wereld. We geloven dat de aarde opwarmt of niet. We geloven dat Corona overgedragen wordt door speeksel. Tenminste, dat geloven de meeste mensen.

Geloven in (een) God

Je kunt ook geloven in God. Op die manier wordt het woord ‘geloven’ ook vaak gebruikt. Iemand kan geloven dat God er is. Ook dat is niet te bewijzen, maar dat is voor veel mensen helemaal niet zo’n probleem. Veel ‘gelovigen’ zijn helemaal niet bezig met de vraag of God er wel of niet is. En desondanks vertrouwen ze zich aan hem toe. Dat is geloven in ‘religieuze’ zin. Je toevertrouwen aan een hogere macht. Of beter gezegd: je voornemen om jezelf toe te vertrouwen aan een hogere macht.
Zo simpel is dat niet. Voor niemand niet. Het christelijk geloof daagt mensen uit zich toe te vertrouwen aan God en Jezus Christus. Om te geloven.

Geloof en kerk

Tegelijkertijd is geloof ook een levensstijl. Binnen het christendom is het gebruikelijk om naar een kerk te gaan om te bidden, te zorgen voor de armen, bij elkaar te komen (nu even alleen online) om elkaar te bemoedigen en om te zingen. Christenen willen op die manier werken aan betere mensen en een betere wereld. Op die manier geven mensen de nodige aandacht aan spiritualiteit: mensen denken na over levensvragen vanuit een religieus perspectief, etc.

Geloof en spiritualiteit

Maar buiten de muren van een kerk zijn er tegenwoordig net zoveel mensen die zich religieus of spiritueel noemen. Misschien wel meer. Geloof, religie, zingeving en spiritualiteit lopen tegenwoordig bijna naadloos in elkaar over. Grenzen tussen religie, spiritualiteit en zingeving vervagen. Mensen creëren hun eigen geloof en putten daarbij uit diverse (inspiratie-) bronnen, tradities en gebruiken. Iedereen ervaart immers universele gevoelen als liefde, geluk, pijn en verdriet. Dat verbindt mensen met elkaar en met het universum. Als je niet in een god gelooft staan je andere spirituele activiteiten dan bijvoorbeeld bidden en kerkbezoek ter beschikking. Met yoga, meditatie, mindfulness en spirituele workshops maken steeds meer mensen verbinding met zichzelf of juist met het universum.


Geloof in God

Religie en zingeving

Religie en zingeving gaan vaak over diepere vragen over ons bestaan, bijvoorbeeld over de zin of het leven c.q. het doel daarvan. Ook millennials en jongeren, die niet gelovig zijn, hebben vragen over:

  • Leven en dood
  • Liefde en verlies
  • Hoop en verwachting

En meer praktische vragen als “Waarom doe ik mijn werk ?” of “Wat vind ik op ethisch gebied nou eigenlijk van allerlei technologische ontwikkelingen” .

Op het gebied van ethiek en technologische ontwikkelingen kan je bijvoorbeeld denken aan de discussies op het gebied van Social Media, Algoritmes, Robotica en Privacy.

Geloof en gebed

Bij geloven hoort het gebed. Niet alleen in het christelijke geloof. Het gebed is namelijk een onderdeel van de diverse religies. Het gebed is niets meer en niets minder dan een spiritueel contact met een goddelijk of spiritueel wezen (al dan niet ingebeeld). Het doel van zo’n gebed kan verschillende redenen hebben:

  • Iets vragen aan God of een verzoek doen
  • Het uiting geven aan je emoties
  • Je onzekerheden vertellen en om richting vragen
  • Danken voor een maaltijd, een fijne gebeurtenis, je goede gezondheid
  • Of om eerbied te tonen

Lees hier meer over het gebed

Meer over geloof

  • filter
  • Kijken
  • Lezen
  • Luisteren
  • Doen


Meer in Amsterdam

Wekelijkse update ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week de nieuwste berichten in je mailbox.

Vul een geldig email adres in.

Nee, dank je